Kabina załogowa w samolocie suborbitalnym

Polacy wracają z Paryża z ESA Grand Prix zdobytym w Student Aerospace Challenge

6 czerwca w Paryżu wrocławscy studenci jako jedyna drużyna z Polski zaprezentowali swój projekt w finale konkursu Student Aerospace Challenge, organizowanym przez The Astronaute Club Européen (ACE). Wrocławianie pokazali tam model 6-osobowej kabiny załogowej przystosowanej do lotów suborbitalnych.

Choć granicę kosmosu przekroczyło dotychczas tylko kilkaset osób, to kosmiczna turystyka staje się coraz bardziej popularnym tematem. Nie powinna więc dziwić popularność lotów suborbitalnych, które w przyszłości mogą zrewolucjonizować nasze myślenie o transporcie.

Co to takiego?

Lot suborbitalny jest jednym z rodzajów lotu kosmicznego, w którym wystrzelony pojazd (statek kosmiczny) osiąga przestrzeń kosmiczną, ale przez wzgląd na trajektorię nie jest on w stanie dokonać pełnego obrotu orbitalnego. W przypadku obiektu wystrzelonego z Ziemi, po przekroczeniu minimum 100 km n.p.m. (przyjętej linii Kármána) spada on z powrotem na Ziemię.

Loty suborbitalne są dużo prostsze do zrealizowania niż lot na Marsa czy na Księżyc, wymagają mniejszych nakładów i wiążą się z dużo mniejszym niebezpieczeństwem. Jednocześnie pozwalają przekroczyć umowną granicę kosmosu, doświadczyć stanu nieważkości i spojrzeć z góry na naszą planetę.

Projekt kabiny załogowej

Do tegorocznej, trzynastej już edycji konkursu zgłosiło się 36 drużyn z całej Europy. Każdy zespół mógł wybrać do rozpatrzenia jedno z 10 zagadanień, związanych z lotami suborbitalnymi, obejmujących m.in. strukturę samolotu, napęd, a nawet aspekty prawne takich lotów. Wrocławska grupa, składająca się z 4 osób – Beaty Suścickiej, Magdaleny Kubajewskiej, Justyny Pelc i Piotra Torchały, zajęła się problemami związanymi z kabiną załogową i jej wyposażeniem.

Kabina załogowa to według nas najciekawsze wyzwanie, gdyż wymaga kompleksowego podejścia. Z jednej strony musi zapewniać bezpieczeństwo, z drugiej strony pozwalać na pełne doświadczenie możliwości, jakie dają loty suborbitalne. Jeżeli dołożymy wymagania prawne, kwestie finansowe i do tego oczekiwania klientów, zadanie staje się bardzo trudne.” – mówi Piotr Torchała, konstruktor w zespole Innspace.

Grupa stworzyła model 3D kabiny, uwzględniający wszystkie aspekty oraz zaproponowała elementy systemów pokładowych (takich jak system podtrzymywania życia czy systemy rozrywki pokładowej). 

Model 3D kabiny załogowej, zaprojektowanej przez zespół

Jury doceniło projekt, wskazując m.in. na gruntowy research i przygotowanie. Nagrodzili zespół główną nagrodą – ESA Grand Prix. Dodatkową nagrodę jest dla zespołu możliwość zaprezentowania swojego pomysłu na 17th Reinventing Space Conference w Belfaście w listopadzie.

Model 3D kabiny załogowej, zaprojektowanej przez wrocławskich studentów

O samych lotach suborbitalnych więcej przeczytać można naszym artykule, dostępnym tutaj.